Kirjan tilaus

Siirry verkkokauppaan

Kirjan johtoajatus on, että missä tahansa elämän vaiheessa alkanut selän oireilu on seurausta aiemmasta liikuntatottumuksesta ja liikuntakokemuksesta. Selän oireilua lisäävät selän epäedullinen asento, epäedullinen liikekontrolli ja mahdolliset rakennehäiriöt tai rakenteiden pettäminen edellisiin liittyen.

HH_0008

Kirjan alussa käydään läpi kasvuikäisten spesifisiä selkäongelmia. Niiden olemassaolo ja hoito täytyy olla kaikkien selkää hoitavien tahojen tiedossa. Aikuisten selkäsairauksista on laadittu Käypä hoito -suositus, jota on jo päivitettykin useita kertoja. Viimeisin päivitys ilmestyi syksyllä 2014. Siitä on luonnollisesti suuri tuki selkäongelmien kanssa tekemisissä oleville tahoille.

Tässä kirjassa ei erityisemmin perehdytä selän rakenteeseen, vaan se ohitetaan suhteellisen nopeasti. Selän nikamia verrataan rakennuspalikkoihin, jotka ovat kiinni toisissaan hyvin heikoilla ja pienillä lihaksilla sekä sidoksilla. Tämä rakenne on hyvin vaurioherkkä, ja väärällä liikuntatottumuksella saadaan selän asento epäedulliseksi. Siksi aikaisemmin suoritetut virheelliset liikuntatottumukset aiheuttavat ongelmia vasta myöhemmin. Näitä myöhemmän vaiheen selkäongelmia täytyy korjata tukemalla selän lihas/sidos -korsettia erilaisilla harjotteilla. 

Kirjassa pohditaan, esitellään ja etsitään selkää kunnioittavan liikunnan muotoja lapsuudesta aikuisuuteen. Juuri kävelemään oppinut huomioi selkäänsä nostaessaan taakkaa lattiatasosta. Jossakin vaiheessa nostamistapa muuttuu selkää rasittavaksi polvet suorana tapahtuvaksi taakan nostamiseksi, jolloin rasitetaan selkää aivan eri mittakaavalla. Samoin yksipuolinen liikunta provosoi selkäongelmien kehittymistä. Tätä selkää kuormittavaa kehitystä mahdollisesti voisi estää liittämällä lajiharjoitteluun aina lihaskorsettia tukevaa toimintaa ennen varsinaista harjoitusta. Tyypillinen virheellinen ja selkää kuormittava tilanne syntyy esimerkiksi juniori-ikäisellä jääkiekkoilijalla, joka ensin istuu ”huonoryhtisenä” bussissa matkalla kouluun, jatkaa samaa istumista koulussa, kantaa koulun jälkeen raskasta ”jäkiskassiansa” hallille, aloittaa jääkiekkoharjoituksensa ensin juoksemalla muutamia kertoja hallin ympäri, ja lopulta punttiharjoittelun jälkeen menee 1-2 tunniksi jääharjoituksiin. Koko päivän aikana selän tukikorsetti jää aktivoimatta, ja selän nikamat rasittuvat yksipuolisesti. Seurauksena on aivan liian usein selkäkipujaksot ja jopa rasitusmurtuma nikamassa.

HH_0307

Seuraavana kirjassa on kipeän selän kuntoutusohjelma alkaen akuuttivaiheesta, jolloin selkä on erittäin kipeä. Vaikka kipuja olisikin paljon, tulisi vuodelevon olla mahdollisimman lyhyt. Kuitenkin selän ollessa erittäin kipeä - mistä tahansa syystä johtuen - ei kukaan voi kertoa kärsivälle, että paras hoito on liikunta. Käskemällä tuskaista selkäongelmaista liikkumaan saadaan varmuudella vain negatiivinen asenne kaikkeen myöhäisempäänkin ohjeistukseen. 

Kuntoutus etenee asteittain tehostuen vaiheeseen 4, jolloin aloitetaan aerobisen kunnon parantaminen tavalla tai toisella. Kirjassa esitellään useita eri muotoja nostaa kuntoa, joten jokaiselle löytyy varmasti sopiva tapa saada kuntoaan paremmaksi. Aerobisen kunnon parantamisen jälkeen kirjassa esitellään vielä selän kuntoutuksen vaihe 5, joka tarkoittaa koko loppuelämää.

Käypä hoito -suosituksessa liikapaino ja lihavuus on käsitelty suppeasti. Tässä kirjassa siihen paneudutaan enemmän, koska on aivan kiistatonta, että liikapaino ja lihaksiston heikkous aiheuttavat yhdessä selälle epäedullisen asennon, jolloin riski selkäongelmiin lisääntyy.

Kirjassa otetaan kantaa selkäpotilaiden näkökulmasta esimerkiksi kahvakuulaharjoitteluun ja pilatekseen, sekä pyritään löytämään selkäongelmia ehkäiseviä liikuntamuotoja. Hyötyliikunnan hyötyjä ja haittoja punnitaan, ja lisäksi on mainintoja kielletyistä, selkää kuormittavista liikkeistä.

Kirjassa pyritään ohjaamaan lukija terveelliseen elämäntapaan, jonka valossa mahdollinen raju selkäkipujakso voisikin kääntyä positiiviseksi kokemukseksi. Selkäkipu voi pysäyttää pohtimaan koko loppuelämän elämäntapaa, ja sen varjolla muuttamaan liikunta- ja ravintotottumuksia.  

Kirjan tilaus

Siirry verkkokauppaan